ORGANIZACJA ŚLUBU – USC cz. 1

Kiedy przychodzi czas organizacji ślubu wiele dziewczyn wpada popłoch. A przecież da się to wszystko zorganizować na spokojnie. Wystarczy wiedzieć czego się chce i mieć szczegółowy plan działania. Jeśli uda się wszystko zaplanować to uda się uniknąć wpadek… Postaram się przeprowadzić was przez ten czas krok po kroku, byście o niczym nie zapomnieli.

A w tym szczególnym dniu tylko się cieszyli waszym świętem.

Ustalenie daty nie zawsze jest proste. Często zależy od tego jaki chcemy ślub i kiedy jest wolny termin w USC, Kościele, czy lokalu. Bywa z tym różnie, ale zacznijmy od USC.

Dokumenty wymagane do zawarcia ślubu cywilnego:

– dowody osobiste – również światków w dniu uroczystości.

– skrócone akty urodzenia zwłaszcza gdy jesteście z innych miast.

Ważne:

– rozwodnicy powinni mieć z sobą dodatkowo skrócony odpis aktu poprzedniego małżeństwa, oraz odpis wyroku sądu potwierdzającego rozwód.

– wdowcy powinni mieć z sobą dodatkowo odpis aktu zgonu małżonka.

– cudzoziemcy powinni mieć z sobą paszport, akt urodzenia z tłumaczeniem na język polski, zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego wydane przez właściwy organ (odpowiednik naszego USC w kraju cudzoziemca lub ambasada).

Pamiętajcie by ustalić między sobą kwestię zmiany nazwiska. Opcji jest kilka. Panna młoda może przyjąć nazwisko męża lub dołączyć do nazwiska panieńskiego nazwisko męża. Warto na ten temat porozmawiać wcześniej, bo często nie jest to łatwy temat. A trzeba mieć to, ustalone podczas rezerwacji terminu w urzędzie.

Nie miej ważne jest to, czy bierzemy tylko ślub cywilny, czy decydujemy się (jeśli to możliwe) na ślub cywilny konkordatowy. To też warto ustalić.

Z doświadczenia organizacyjnego jako obserwator nie jednego ślubu i os. niejednokrotnie pomagająca pannom młodym wiem, że warto przy ustaleniu daty ślubu zaopatrzyć się wcześniej we wnioski dowodowe i wypełnić je w wolnej chwili. Postarajcie się też o ładne zdjęcia. Po ślubie małżonkowie zwykle mają troczę załatwiania… Warto jednak o pewne sprawy zadbać wcześniej by wszystko poszło sprawnie. Przy wymianie dowodu ważny jest meldunek…  to też dobrze ustalić wcześniej, by co chwilę nie wymieniać dokumentów.

Trzeba też koniecznie pamiętać by z nowymi dokumentami, aktem ślubu udać się do banku i urzędu skarbowego, oraz zadzwonić do miejsc gdzie mamy podpisane jakieś umowy.

Od jakiegoś czasu możliwe jest zawarcie ślubu w innym miejscu niż urząd. Uważam, że to bardzo dobry pomysł. Bo wtedy można się postarać by ceremonia wypadła bardziej uroczyście. To wasza chwila i jeśli była by taka możliwość warto to przemyśleć. Co prawda musi, to być miejsce bezpieczne, ale nikt nie każe wam brać ślubu w balonie czy pod wodą. W grę wchodzi lokal, dom, ogród itp. Niestety plener łączy się z ryzykiem pogodowym. Można wtedy zadbać o zadaszoną pergolę.

Koszty ślubu cywilnego:

– wydanie 1 egz. odpisu aktu urodzenia to koszt 22 zł.

– w przypadku wydania skróconego aktu zgonu również jest to koszt 22 zł.

– marsz weselny jest to koszt rzędu 50 – 150 zł, w zależności od miasta.

– za decyzję o skróceniu ustawowego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego – 39,00 zł.

– opłata za ślub to jest ok 100 zł

– ślub poza USC to dodatkowy koszt 1.000 zł

 

 

 

 

 

3 Replies to “ORGANIZACJA ŚLUBU – USC cz. 1”

  1. hej do wszystkiego trzeba cierpliwości i podchodzić z dystansem
    zapraszam do mnie

  2. Poprawka, jeśli chodzi o dowody. Bodajże od listopada 2015 w dowodach muszą być tzw, zdjęcia biometryczne (jak w paszportach) i raczej nie ma możliwości by były one ładne. Dodatkowo nie ma tam adresu zameldowania,.

    1. Trafna uwaga. Chodziło mi o bardziej o to, że przy zmianie meldunku trzeba zmieniać dokumenty… A to koszt jest mimo wszystko. Może nie taki co kiedyś, ale zawsze.

Dodaj komentarz